تحلیل الگوهای روایتگری در فیلمهای جاده ای (با تمرکز بر فیلم های پس از دهه 60 میلادی) پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «بازگشت»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مونا طهرانی موید
- استاد راهنما سید مصطفی مختاباد حمیدرضا افشار
- سال انتشار 1390
چکیده
در این پژوهش سعی شده است به بررسی "روایت فیلم های جاده ای" براساس ساختار اسطوره ای سفر نویسنده پرداخته شود."کهن الگوی سفر قهرمان" نظریه کریستوفر ووگلر، الگوی جدیدی است که مورد توجه نظریه پردازان، فیلم نامه نویسان و منتقدین معاصر واقع شده است و از آن، هم به جهت تحلیل و بررسی متن اثر سینمایی و هم تولید متن بر پایه مسیر مشخص سفر نویسنده مورد استفاده قرار می گیرد. از دست آوردهای مثبت نقد جدید برای سینما، تحلیل ساختاری و بررسی سبک بیان فیلم به روش علمی است. نقد جدید می تواند کاربردی مناسب در تحلیل فیلم داشته باشد تا وجوه مختلف الگوهای روایتگری را آشکار کند، به شرط آنکه بتواند تبیین جامعی از تمام ابعاد ساختار دراماتیک و کارکردهای آن به دست دهد. نظریه کهن الگوی سفر قهرمان تحت عنوان "سفر نویسنده" از کریستوفر ووگلر، نظریه ای جامع و نوین است که با بکار بردن دقیق آن در تحلیل الگوهای روایتگری در فیلم می توان به تحول زبانی و معنایی سینما همت گماشت. در پژوهش حاضر این الگو جهت تحلیل و بررسی روایت در چهار فیلم شاخص ژانر جاده مورد استفاده قرار گرفته است. پرسش اصلی پژوهش این است که آیا این الگو مناسب بررسی این نوع ژانر می باشد یا خیر؟ بر این اساس ابتدا به معرفی گونه سینمایی جاده پرداخته و سپس روایت در چهار فیلم جاده ای آمریکایی پس از دهه شصت میلادی، به ترتیب شامل ایزی رایدر، نقطه ناپدید شدن، پاریس، تگزاس و تلما و لوئیس، مورد بررسی قرار می گیرد. درپایان این نتیجه حاصل شده است که ساختار اسطوره ای سفر نویسنده نه تنها برای تحلیل ژانر جاده، بلکه برای تمامی ژانرها می تواند الگویی مناسب و قابل قبول باشد، که طبعا بر اساس نوع پیرنگ یک اثر، تطبیق کامل الگو با آن، گاه با تغییرات، حذف و پررنگ یا کمرنگ شدن برخی مراحل سفر روبه رو است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و برای بررسی سوال ها و فرضیه های پژوهش از ابزارهای گردآوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل استفاده شده است.
منابع مشابه
تحلیل ساختارروایی در فیلم نامه های دهه هشتاد ایران با تمرکز بر آثار بهمن فرمان ارا و بهرام بیضایی – پروژه عملی: نگارش فیلمنامه « از اعمال تا اعمال»
چکیده روایت به عنوان محملی برای داستان گویی و نقل آگاهی در قرن بیستم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست. گروهی آن را بر اساس نقش مایه های کنشی و گروهی بر اساس پارامترهایی چون زمان و گروه دیگری بر اساس کارکردهای نشانه شناسانه و غیره بررسی می کنند .موضوع این پژوهش بررسی روایت با داشتن رویکردی ساختاری به این مقوله است و مساله اصلی که در فصل آخر به آن پرداخته می شود، تحلیل تاثیرات روایت غربی غیر...
15 صفحه اولتحلیل پیرنگ در سریالهای تاریخی تلویزیون ایران در دو دهه اخیر (1389-1369) با تمرکز بر آثار داوود میرباقری– پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «ذکرذبح عظیم»
پژوهش حاضر قصد دارد به تحلیل پیرنگ نمایشی در سریال های تاریخی تلویزیون ایران با تمرکز بر دو اثر داوود میرباقری (امام علی و مختارنامه) بپردازد. پیرنگ های نمایشی در سریال های تاریخی تلویزیون ایران یکی از وجوه برجست? تأثیرگذاری این گونه آثار بر مخاطبان تلقی می شوند. به نظر می رسد کنش های تاریخی که از قبل در متون تاریخی مشخص شده است موجب می شود درام نویس امکانات اندکی برای ایجاد تعلیق در اختیار داش...
15 صفحه اولچگونگی شکل گیری باورپذیری در سینما از فیلمنامه تا فیلم- پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «سه تن»
در این پایان نامه نخست به بسط و تفهیم مقوله ی باورپذیری در سینما پرداخت شده است، سپس از لحاظ ماهوی مقوله ی واقعیت را که ارتباط وسیعی با مفهوم باورپذیری دارد در سیر تکاملی هنرهای بصری مورد مداقه قرار داده ایم و این سیر را تا هنرهای نوین ترِ عکاسی و سینما که مبتنی بر تکنولوژی، رویکرد دیگری را در امر واقع نمایی رقم زده اند پی گرفته ایم. با بیان این پیش فرض که اهمیت ماهوی سینما در مسخر ساختن جهان وا...
15 صفحه اولتأثیر تلویزیون بر اجراء صحنه ای- نمایشی معاصر ایران - پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «ایثار»
این پژوهش برای رسیدن به تأثیری که تلویزیون بر روی تئاتر می گذارد ، اصول حاکم برتئاتر صحنه ای و تئاتر تلویزیونی را مورد نظر قرار می دهد . در این راستا ، به جهت مد نظر داشتن اصول رسانه ای تلویزیون ، بهترین شیوه مطالعه ، که این پژوهش بر پایه آن شکل گرفته است ، تقسیم بندی و ارائه اصول درام در قالب مدل ارتباطی است . به این ترتیب ، تئاتر و تلویزیون را به عنوان گونه های ارتباطی فرض کرده ایم ؛ تئاتر گو...
15 صفحه اولبررسی مولفه های سبک زندگی در فیلم های سینمایی دهه 60، 70 و 80 سینمای ایران
مفهوم سبک زندگی پدیده جوان و نوظهوری است که کمتر از نیم قرن از عمر آن نمی گذرد. پدیده سبک زندگی از مشخصات جهان نوین و مدرنیته است. با مطالعه سبک زندگی و تعمیق درباره آن می توان از هنجارهای پنهانی که در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه قابل مشاهده است سر درآورد. سبک زندگی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی بررسی کرد؛ بر اساس طبقه و جایگاه افراد در جامعه؛ بر اساس سبک زندگی جنسیت ها، موقعیت...
متن کاملبررسی شاخصهای کیفی فیلمنامه های دفاع مقدس از سال 1360 تا 1370- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «بازی زندگی»
چکیده: دفاع مقدس یک واقعه حیاتی و تاثیر گذار بر حیات فرهنگی واجتماعی ما ایرانیان بوده است . این واقعه بر همه شئونات زندگی ما به خصوص جریان خلاقه وهنر(ادبیات، نمایش، ،هنرهای تجسمی، سینماو...) تاثیر مستقیم نهاده است . در حوزه سینما به عنوان پیشرو ترین هنر و خلاقه ترین پدیده هنری گونه(ژانر) دفاع مقدس از آغاز جنگ تحمیلی پدیدار گشته است اگر چه در آغاز آثاری که خلق شده اند ازآن برجستگی زیبا شناختی ز...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023